swirya

Random about training.

kategori: Kost och Hälsa
Tänkte dela med mig lite utav lite tankar kring träning som cirkulerar i mitt huvud. Vem vet, kanske inspirerar det någon själ där ute? Här kommer dem iaf. Tänkte skriva lite vad som fick mig att börja träna och varför samt tips till dig själv som vill börja träna. 
 
Tidigare i mina dar har jag tränat löpning och styrka till och från i olika perioder. Ett litet tag gick jag på aerobics utöver ridningen men som inte höll. All min träning har hållt på i perioder beroende på tid, motivation och ork. Sedan kom nyårsafton och jag kände nä nu vill jag börja träna, på riktigt. Jag vill vara nöjd över min kropp, jag vill inte känna mig tjock och otränad. Men vänta, Vad skrev du. Tjock? Du är väl inte tjock?. Tjock och fet som är två väldigt känsliga ord ser människor ofta ur olika perspektiv vilket jag i framtiden tror att det kommer förbli. Någon som jag kan tycka är smal tycker mosatsen och likadant är det tvärt om. Den som känner sig mullig tycker man själv är smal osv. Jag kanske inte anser mig själv som tjock men jag känner känner jag mig ofta tjock, otränad och lat och det är inte så jag vill ha det. Jag vill ha ork, styrka och kraft. Saker som annars är jobbiga vill jag ska kunna vara lätta. Jag vill kunna vara nöjd över min kropp. Vet flera som kollar på inspirerande bilder och tänka "ååh drömkroppen". Men visst, dröm vidare du. Istället för att sitta där i sängen och scrolla försöker jag göra något åt det. Jag kommer inte få den kropp jag en gång i livet skulle vilja ha. Den kräver bättre kunskap och hälsa än jag har. Men jag vill alltid kunna bli bättre än vad jag är. 
 
En annan sak som gjorde att jag började träna är för att jag tycker det är roligt vilket är en väldigt viktig anledning. Jag älskar att springa, känna styrka och att prestera. Känslan under och efter ett bra pass är så himla härligt! Jag är inte impulsiv men jag gillar att anta utmaningar. Så jag började. Gjorde ingen big deal av det. Jag började lite lugnt med båda löpning och styrka som sedan ökades på gradvis. Nu sitter jag här och skriver och är inne på min sjunde träningsvecka och jag känner mig mycket bättre än tidigare. Jag har fått mycket mer styrka i kroppen. Kroppsdelar som jag vart missnöjd med har börjat stärkas och jag känner mig nöjd. Wilma känner sig inte alltid nöjd över sin kropp och sin prestation, men nu gör jag det. Nu vill jag fortsätta i samma bana. Jag är inte så mycket för högt uppsatta mål så jag känner inte för att bryta ner all positiv energi med det heller. Jag fortsätter på samma spår, utan höga krav eller scheman som ska hållas. 
 
Vad får dig att fortsätta? 
Något som är typiskt mig är vinnarskallen som alltid säger åt mig att alltid vara starkast. Kan variera båda psykiskt och fysiskt. Börjar någon träna i min omgivning vill jag alltid vara starkare. Haha det är lite sjukt. Det är dock ingen som vet det. Eller jo, nu. Så vinnarskallen puschar mig ofta framåt. Musik gör mig alltid peppad. Ibland när jag hör en riktigt bra låt så tänker jag "åh vad gött och springa till denna". Har jag lagt mig bekvämt i sängen där jag gärna stannar så på med favoritmusikem i spotifylistan och bli motiverad. Förbered dig tidigt med att tänka "idag ska jag träna". När man väl kommet in i det är det riktigt kul. I början är det jobbigt. Kondisen är lite halvdan, man orkar knappt göra en armhävning osv. Men efter ett tag så är dessa saker som var jättejobbiga helt plötsligt superenkla. Det vill jag uppnå! Men eftersom träning är ett intresse så ser jag det som en kul grej. Inte alltid, men ofta. 
 
Så hur ska jag kunna hjälpa dig att hitta motivation till att börja träna? För det första. Ställ dig frågan varför du vill träna och vad du vill få ut av det. Här kommer lite tips som kan hjälpa dig på vägen. 
 
- Leta och hitta inspiration! Bloggar, bilder, musik, videoklipp, människor, förebilder osv. Weheartit.com är en plats där du hittar massa inspirerande bilder som gör dig motiverad till exempel.
 
- Köp nya bekväma träningskläder som faller dig i smaken. (Minns när jag köpte ett par träningleggins för första gången, kände mig lätt som en fjäder.) Köp ett par bra skor med stötdämp! Våga känna dig bekväm och snygg. 
 
- Fundera var du vill träna. Kanske trivs du bäst hemma där ingen ser dig eller kanske vill du komma bort hemmifrån och gå till ett gym? 
 
- Fundera på vad du vill utföra för sorts träning. Löpning, dans eller styrka till exempel. Eller varför inte utmana dig själv att börja på en sport som bandy, ridning, eller fotboll till exempel där du ofta har fasta träningstider. Våga testa något nytt och välj det som du tycker är roligast. 
 
- Gör en lista utav din favorit musik som gör dig peppad.  
 
- Kolla med en vän om den vill träna tillsammans med dig och på så sätt kan ni ta sällskap utav varandra. 
 
Jag är inget proffs men skriver detta inägget för att träning är något jag håller på med. Sen jag började träna så har jag börjat tänka mer på kost och hälsa. Äta oftare (gärna frukt som mellanmål), undvika skräpmat och choklad, äta mycket grönsaker och proteinrik mat. Försöka variera min kost trots att jag äter väldigt få maträtter som vegetarian. Sist men inte minst, börja dricka vatten vilket har gjort min hy mycket fräschare. Hoppas detta inlägget var intressant. Lämna gärna ett spår om ni vill läsa något liknande igen. Ciao :). 
 

 








 
 



Postat av: Ponnydressyr - Sara
Datum: 2013-02-09 Klockan: 00:19:22 | Kika in här: http://ponnydressyr.se

Sjukt fin header! :)

Svar: Tack snälla :D
Wilma None




Postat av: Myggan
Datum: 2013-02-09 Klockan: 00:37:08 | Kika in här: http://nordwest.blogg.se

Längtar verkligen till våren, eller när snön börjar smälta undan. Då ska jag dan ta mig i kragen och börja träna ordentligt.
Känner mig verkligen klumpig och blööh, just nu xD orkar ingenting. Haha men man blir så omotiverad att springa när det är flera minus ute, det är mörkt och bara snö.
Så jag väntar till våren tror jag :'D Men vi får se...Känns så långt dit :P Får klura åt nånting tror jag :P
För jag är verkligen inte nöjd över mig själv just nu x3

Svar: Jag med ;). Låter bra :D.
Wilma None




Postat av: fia
Datum: 2013-02-09 Klockan: 08:59:42 | Kika in här: http://sofialindeberg.blogg.se

Jag kan inte springa till musik, känner bara FAN NU HAR EN LÅT GÅTT OCH JAG DÖR OCH DET HAR GÅTT TYP TRE MINUTER. Inte ok.

Tar det jättelång tid att känna någon skillnad på kondis och ork? Har hört att det skulle ta flera månader och det är ju lite svårt att hitta motivation om det alltid är pain in the ass att träna huhu.

Svar: Men då har jag ett tips. Bara om du kan tro på det så ska du springa i nuet. Det är ganska svårt innan man kommet in i det. Jag tänker också och shit. en låt, tre minuter bara och så börjar jag räkna låtar. Istället ska man leva i nuet och springa NU. Testsa det. Tänk inte på musiken utan spring NU. Funkar inte det så får du träna på det. Ett alternativ är att scrolla lite med mobilen i början för att tänka på annat :).
Asså jag är ju inget pro men det måste man väl känna skillnad på? Springer du fem minuter och flåsar som sjutton och springer fem minuter en vecka senare utan svårigheter är det ju en skillnad? Sen beror det ju på hur länge och mycket du springer. Då kanske det är svårare att avgöra vad som är skillnaden. Haha jag vet inte riktigt.
Wilma None








Namn:


E-mail (bara jag som ser)

Här når jag dig:

Kommentar:


Hej och Välkommen till min dagbok.
Wilma heter jag, galen och kreativ tjej på
23 år som befinner mig i staden Jönköping.

Tidigare studerat media/foto men
jobbar nu som lagermedarbetare och har en stark vision om att bli brandman. Jag bloggar tyvärr inte flitigt längre, men loggar in när jag känner för att dokumentera.

Är tidigare fodervärd åt min vita springare
Tose som bloggen kretsade mycket kring.
Blev himlens finaste ängel 180809 ♥

Idag är jag en stark och positiv individ som brinner för fotografering, inredning,
skapande, konst, träning, umgänge,
hästar, mat,
veganism, jämdställdhet,
psykisk ohälsa och mina katter!


Follow on Bloglovin