swirya

Allt och inget om framtiden.

kategori: Personligt
Heeej! Funderar ni också om framtiden ibland? Ni är inte ensama för det gör jag också, haha. Vad man vill göra? Hur man vill leva? Vad man vill ha för yrke? Jag har på det senaste funderat mycket på detta med jobb. Eller ja det har jag funderat på det sedan jag gick gymnasiet. Under andra årskursen var jag helt säker på att att jag skulle bli egen företagare som fotograf och webbdesigner. Något som facinerat mig väldigt mycket. Men sedan under tredje årkursen vände det helt och jag kände att jag inte alls ville hålla på med det. Tror att kursen jag gick under trean inte alls föll mig i smaken och tyngde ner en ganska stor del till den vändningen. Läste grafisk design som jag verkligen tycker var riktigt roligt, men kursen tycker inte jag var speciellt givande. Jo alltså jag lärde mig mycket men det klickade inte riktigt. Dock var inte gymnasietiden så himla bra så det spelade också stor roll.
 
Well well. Sedan pratade jag skolans yrkesvägledare. Fick fylla i massa tester som skulle vägleda mig till något jag skulle passa mig, mina intressen och min personlighet. Kom dock aldrig riktigt fram till något. En dag kom jag och sa att jag ville åka på en bartenderutbildning utomlands. En annan gång hålla på med hästar som beridare, plugga och bli skådis, jobba inom media, bli personlig tränare. Haha vilken jävla berg och dalbana, ni får gärna skratta, det är ok! 
 
Sedan blev jag skoltrött, något extreeeeemt. Så hela "pluggavidaregrejen" hamnade lååångt bortom alternativ. Jag ville sluta plugga och börja jobba, ett tag iallafall var planen och sedan se vad som händer. And here I am. Jobbar inom äldreomsorgen/vården, något jag trodde inte skulle passa mig alls som nära också höll med om. Men vet ni vad? If you never try you will never know. Det fungerar! Jag trivs jättebra på mitt jobb och ångrar inte alls att jag sökte det. Det är varierat, socialt och (oftast) uppfriskande. Givetvis finns det dagar man vill glömma men det tror jag alla stöter på inom sina yrken. 
 
Så vad vill jag göra? Många kollegor och även vårdtagare har frågat mig om jag ska plugga vidare som undersköterska. (Man kan inte få fast anställning utan utbildning.) Och svaret är naaej. Det vill jag inte, det är inget jobb som jag vill hålla på med hela livet. Jag har ambitoner och har alltid haft. Jag tror jag är en person som gärna vill testa på nya erfarenheter, jobb och utmaningar. Jag brinner mycket för service, kreativitet, fart och glädje. Vill jag utbilda mig och börja plugga igen så ska det vara till hundratio procent, annars kan det vara. Ska jag plugga så ska det vara helhjärtat så man kan prestera och göra bra ifrån sig. Jag skulle aldrig söka en utbildning bara för att det är bra att ha. 
 
Så slutsats. Vad vill jag göra? Jag vet fortfarande inte. Jag inne mycket  på att jobba inom restaurang/café/bar vilket jag tycker är himla roligt. Fortfarande inne på fotograf, men mer som ett extrajobb. Inte på heltid utan kommer mest vara en hobby för mig. Något som hade vart fett är att jobba inom radio. Är mycket för sociala medier vilket hör hemma i liknande kategori. Drömmen om skådespelare lär nog aldrig dö ut. Kanske börjar jag en teaterutbildning? Ingen vet vad framtiden har att erbjuda, haha :). Kanske blir jag politiker, präst, poet, skriver en bok om mitt liv som ingen kommer läsa? Vi får se helt enkelt! Fram tills dess ska jag bara vara och leva i nuet. Det behöver man göra ibland! Allt löser sig, så småningom. Många borde lyssna mera till det och inte stressa sig fram. Vet du inte vad du ska välja för gymnasium? Det är ingen fara, du har många år att leva. 
 
Jag har dock ett livsmål som jag ska genomföra innan jag dör som är jobbrelaterat. Men det är en hemlighet ;). Dem bästa idérna ska inte alltid delas. Du vet aldrig vem som tar dem. 
 
Vet ni vad ni vill ha för yrke eller är ni helt ute på vilda enhörningar som jag? Eller kanske har ni erat drömjobb, något som ni vill hålla på med hela livet? Plz tell, läser gärna :). Massa text idag/ W 
 
 
 
 







Namn:


E-mail (bara jag som ser)

Här når jag dig:

Kommentar:


Hej och Välkommen till min dagbok.
Wilma heter jag, galen och kreativ tjej på
23 år som befinner mig i staden Jönköping.

Tidigare studerat media/foto men
jobbar nu som lagermedarbetare och har en stark vision om att bli brandman. Jag bloggar tyvärr inte flitigt längre, men loggar in när jag känner för att dokumentera.

Är tidigare fodervärd åt min vita springare
Tose som bloggen kretsade mycket kring.
Blev himlens finaste ängel 180809 ♥

Idag är jag en stark och positiv individ som brinner för fotografering, inredning,
skapande, konst, träning, umgänge,
hästar, mat,
veganism, jämdställdhet,
psykisk ohälsa och mina katter!


Follow on Bloglovin