swirya

Att fotografera hästar.

kategori: Tips
Fick en trevlig kommentar om tips när man fotograferar hästar som jag mer än gärna svarar på. Något att skriva om då liksom ;). 
 
- Dress for success! Haha, låter aslöjligt men jag tycker det hör hemma hos hästarna också. Speciellt om man ska ställa upp sin häst för att ta porträttbilder. Gör den fin, tvätta/borsta/fläta/knoppa, sätta på en/ett snygg grimma /träns eller inget alls vilket kan vara väldigt fint! Och vill man ta "hagbilder" så är det ju oftast finast att fota hästarna som dem är (dock utan grimma, me don't like.) Det har ju också sin charm. Vill man fota ridbilder ska man kanske också ta en titt på vad man har för utrustning (om man då har någon.) Färgkombinationer osv. Om det passar och matchar med varandra. Liten skillnad gör stor. 
 
- Något som jag kanske tycker är viktigast är bakgrunden. Placera din häst där det inte finns massa störmoment som staket, bilar, hus m.m. Det allra finaste är att placera en sin häst framför en buske eller på en åker/hage där hästen hamnar i centrum både för ögat och kameran. 
 
- Ljussättning. Fotar du hästar i solljus. Placera hästen så solen ligger "på". Varför? Då bildas inga skuggor. Sen kan givetvis bilder med skuggor också ge sin charm, det beror på vad du vill ha för bilder. Men jag föredrar molnigt väder med en blå himmel som ger mycket ljus. Gör inget om vädret skiftar med både sol och moln, då får jag chansen att testa båda. Men var extra noga med att kolla ljusättning på dina första bilder så du inte blir helt insöad i hur fin omgivningen är. Om ljuset ligger på, framför eller bakom hästen. 

Ridbild där solen ligger "på". 
Ridbild där solen ligger framför och skapar skuggor. Förstår ni skillnaden? 
 
- Kamerans inställningar. Jag själv fotar alltid manuellt där jag kan justera både bländare och och slutare själv. Mitt ISO-tal ligger nästan alltid på lägsta möjliga. Är det mörkt ute brukar jag höja lite, beror dock helt på kameran och hur känslig den är för ISO. När jag fotar portätt har jag alltid lågt bländartal (1,8) för att få bakgrunden suddig och motivet skarpt. Min slutartid ligger runt 1/160 - 1/2000, beror helt på väder. Men fotar du med en slutartid som ligger under 1/60 kommer du få oskarpa bilder, det är ren fakta. Fotar du ridbilder så måste du dra upp slutartiden. Tar jag själv ridbilder ligger min slutartid på 1/2000 och bländaren på 4. 
 
- Hjälp. Kanske behöver du någon som kan hålla hästen vid portättfotograferingar, alternativ träna hästen till att kunna stå stilla själv utan att behöva hålla i tyglar. Mycker smidigare ;).

Ja, detta var väl mina tips. Dress for success, bakgrunden, ljusättning, hjälp och kamerans inställningar. Prova dig fram och använd din kreativitet. Kanske behöver det inte alltid vara så stilrent eller vanligt. Gör något galet, det brukar oftast bli ett väldigt kul resultat! Hoppas ni fick ut något utav denna text, så fall, ge mer än gärna respons :). Sist men inte minst, några favoriter som jag är nöjda med. 
 


 
 
 
 
 
 
 



Postat av: Louise
Datum: 2013-10-17 Klockan: 13:12:35 | Kika in här: http://vitmossa.blogg.se

Jättefina bilder, och toppen tips! :)

Svar: Tack så mycket :)
Wilma None




Postat av: Hanna
Datum: 2013-10-17 Klockan: 13:30:27 | Kika in här: http://hannaamariia.blogg.se

Super fina bilder!

Kolla gärna in min blogg :)

Kram

Svar: Tack så mycket :;)
Wilma None




Postat av: Nelly
Datum: 2013-10-17 Klockan: 13:58:35 | Kika in här: http://justanothermortal.blogg.se/

Vilka bra tips! :)

Svar: Tack så mycket :D.
Wilma None




Postat av: Åsa
Datum: 2013-10-17 Klockan: 15:46:57 |

Jätteroligt att läsa detta inlägg, skriv gärna mer om fotografering och redigering! Du är duktig på att fotografera!
Jag har en fråga: Jag är en totalt värdelös nolla när det gäller systemkameror, och har ingen aning om vad ISO, bländare och slutartid betyder. Är det svårt att lära sig? Tar det lång tid att lära sig? Är det någon idé att ens köpa en systemkamera om man inte går en fotokurs? Sedan har jag förstått att man använder sig av olika objektiv - hur många behöver man ha om man fotograferar på hobbynivå, men ändå vill ha fina bilder?
Hoppas du besvarar min korkade fråga, och tack för en fin blogg!

Svar: Tack så himla mycket :).
Slutartid - så lång tid det tar för kameran att ta bilden.
Bländaren - öppning i objektiv, justerar hur mycket ljus som kommer in.
ISO - känslighet för ljus som man höjer om det inte finns tillräckligt med ljus.

Jag tycker absolut du ska köpa en kamera, övning ger färdighet :). Objektiv har du så många som du känner att du vill ha. Inte alls någon korkad fråga :).
Wilma None




Postat av: Sofia
Datum: 2013-10-17 Klockan: 15:58:36 | Kika in här: http://lovejournal.blogg.se/

Fina bilder :-)

Svar: Tack :)
Wilma None




Postat av: Emma
Datum: 2013-10-17 Klockan: 18:46:03 | Kika in här: http://emmamaki.weebly%2Ccom/blogg

Äntligen någon som skriver tips som jag vill veta, haha! Måste nog säga att det svåraste är att få till ljuset på ett bra sätt, men nu får jag hoppas att det går någorlunda bättre nästa gång :)

Svar: Tack :). Ja, men precis! Du får öva :)
Wilma None




Postat av: Josäfin Andersson
Datum: 2013-10-22 Klockan: 16:35:08 | Kika in här: http://jossanamigo.blogg.se/

Bra inlägg!

Svar: Tack :)
Wilma None








Namn:


E-mail (bara jag som ser)

Här når jag dig:

Kommentar:


Hej och Välkommen till min dagbok.
Wilma heter jag, galen och kreativ tjej på
23 år som befinner mig i staden Jönköping.

Tidigare studerat media/foto men
jobbar nu som lagermedarbetare och har en stark vision om att bli brandman. Jag bloggar tyvärr inte flitigt längre, men loggar in när jag känner för att dokumentera.

Är tidigare fodervärd åt min vita springare
Tose som bloggen kretsade mycket kring.
Blev himlens finaste ängel 180809 ♥

Idag är jag en stark och positiv individ som brinner för fotografering, inredning,
skapande, konst, träning, umgänge,
hästar, mat,
veganism, jämdställdhet,
psykisk ohälsa och mina katter!


Follow on Bloglovin