swirya

Flamingotos

kategori: Allmänt
Hade som skrivet båda pållarna idag. Med Flame blev det först en liten stund i boxen där jag flätade manen och borstade lite. Sedan tog jag ut henne på den blivande ridbanan i repet med sticken. Hade lite tankar om vad som skulle hittas på vilket var att träna på stopp, inkallningar, trygghetsträning med sticken och lite travarbete. Tidigare med Flame har det inte funkat alls från marken (vilket det inte gör från ryggen heller riktigt). Hon har bara sprunget och kollat på allt runt omkring. Haft problem med att fokusera och finna någon tillit eller trygghet. Ena stunden har en övning funkat och nästa stund inte osv. Men idag så föll flera polätter ner vilket var riktigt kul. Jag har trots allt hållt på med henne ett ganska bra tag och det var inte förens idag hon och jag har blivit ett team. Det har vart Flame och sen har det vart jag liksom. Inget oss.
 
Vad hände då? Trygghetsträning gjorde stoor skillnad. Att svisha och nudda sticken över hela kroppen på henne. Hon var lite osäker som tidigare men spänningen släppte efterhand. Övningarna vi utförde funkade väldigt fint så som inkallningarna, och något som jag själv ofta har svårt med är vila. Med Tose är det ofta ett trick, belöning och så går vi på nästa. Men idag så stod vi länge efter varje litet moment och berömde, smekte ("klappade") vilket hon behöver. Hon behöver utrymme för att tänka villet gav massa resultat. Känslan inom mig själv var väldigt lugn och avslappnad vilket också hade stor påverkan. Efter massa skrittarbete så släppte jag henne lös och tänkte hon skulle få trava runt lite. Först så gick hon upp i varv och visste inte vad hon skulle göra. Höger, vänster, rakt fram, waaow, shit var ska jag. Lät henne hålla avståndet och när jag såg att hon ville komma (vilket jag inte trodde att hon skulle göra) så bjöd jag in henne och efter det så släppte allt. Tryggheten fanns där. Helt otroligt. Skickade ut henne på volt och hon stannade kvar!!!!!!! Kallade in henne igen, vilade, skickade ut henne och bad efter trav. Travade och upprepade sakerna igen. Sååå glad. Låter jättebarnsligt men spärren släppte och dörren öppnades. Trodde seriöst aldrig att jag skulle kunna longera henne löst stora Pansarvagnen. Ett mycket roligt och lärorikt pass som öppnade flera dörrar för oss båda. Nu vill jag bara träna mer och mer. Hihi. 
 
 
Sen lille isbjörnen. Fin rubrik va, btw? Flamginotos. Flamgino (Flame), Tos (ja Tos). Han fick hänga med ut på banan direkt från hagen nästan. Tog av täcke och kraftsade hovarna inne i stallet bara. Han var väldigt pigg men seg på samma gång idag. Han gjorde lite karate och ninja skutt men han kändes inte helt hundra och vad kan jag inte sätter finger på. Väldigt svår att läsa av. Utöver det så galopperade han fint på volt. Vi lekte runt lite kravlöst med bollen och chillade som vi brukar. Jo juste, började passet med att liggträna men blev lite sur på honom när han ska rulla sig när väldigt tydligt säger att han inte får. Men viten kan inte motstå ett rull när täcket åker av ju. Skönt sägs. Så han fick rulla så sket vi i de. Över lag så var det ett fint pass. Viten är ju bäst ;). Idag blev det en låångt inlägg för att variera lite. Men det verkar uppskattas?  
 


 

 
 
 

 



Postat av: Lisa Axelsson
Datum: 2013-02-11 Klockan: 18:12:09 | Kika in här: http://lisaaxelssoon.blogg.se

Härligt att det gick så bra! :'D snart kan han nog ligga på kommando flytande!

Svar: Ja det var riktigt kul :D. Haha never gonna happend typ xD
Wilma None








Namn:


E-mail (bara jag som ser)

Här når jag dig:

Kommentar:


Hej och Välkommen till min dagbok.
Wilma heter jag, galen och kreativ tjej på
23 år som befinner mig i staden Jönköping.

Tidigare studerat media/foto men
jobbar nu som lagermedarbetare och har en stark vision om att bli brandman. Jag bloggar tyvärr inte flitigt längre, men loggar in när jag känner för att dokumentera.

Är tidigare fodervärd åt min vita springare
Tose som bloggen kretsade mycket kring.
Blev himlens finaste ängel 180809 ♥

Idag är jag en stark och positiv individ som brinner för fotografering, inredning,
skapande, konst, träning, umgänge,
hästar, mat,
veganism, jämdställdhet,
psykisk ohälsa och mina katter!


Follow on Bloglovin