swirya

Rysningar

kategori: Personligt
Att få en rysning genom kroppen är ett teckan på att man blir berörd. Inte en rysning man får genom kroppen på grund av kyla utan en rysning på grund av att du får en speciell känsla som kroppen reagerar på. Idag har jag vart med om två sådana upplevelser. 
 
Min första rysning var när jag såg en denna musikvideon nedan när Beyoncé sjunger låten "I was here". Otroligt rörande och känslosam. Jag rös ända upp i huvudet. (Brukar oftast vara vid armar och axlar hos mig). En positiv känsla som uppkommer när man ser hur människor hjälpa andra utsatta människor världen över.  
 
Min andra rysning var när jag såg detta klippet. "36 Hours to Hell" där dem visar hästslakt och hur dem mirakulöst lyckas rädda en utav dem drabbade. I 36 timmar står ett flertal intryckta hästar tillsammans utan varken vatten eller foder som sedan färdas till slakteriet i väntan på att bli skjutna och sedan hamnan som varumärken i matbutiker. Det är så tragiskt att jag vill gråta. Att så oskyldiga själar blir utsatta av så brutala händelser. Och det är inte bara hästar som råkar ille ut. Det är hur många som helst. Tigrar, elefanter, kor och grisar (till exempel). Det finns så mycket som borde vara olagligt. Så mycket som världen borde förändra.  
Tar er tid att kolla på dessa klipp för jag vet att flera kommer bläddra förbi det här inlägget. Jag ber er. Hästintresserade eller inte. För något inom er själva måste reagera för dessa klipp. 
 
Vill ni vad med och påverka? In och gilla PETA's fbsida HÄR för att ta del av deras organisation och läsa mer om hur du kan hjälpa utsatta djur. Det kan vara något litet som att skicka in sin röst mot en demonstration. Allt handlar inte bara om att kunna skänka pengar. 
 
Blunda inte för verkligheten. 



Postat av: Emelie
Datum: 2012-11-22 Klockan: 18:03:36 | Kika in här: http://lindblad.blogg.se

Gud så fin blogg!! :D

Svar: Tack snälla :D
Wilma None




Postat av: Jenny
Datum: 2012-11-22 Klockan: 18:28:21 | Kika in här: http://www.narkeryttarna.blogg.se

Åh herregud.. det sista klippet med hästarna.. jag finner inga ord på hur dom blir behandlade. Men jag ska försöka uttrycka mig. Vilka J*VLA idioter!!! Sånna här människor tål jag verkligen inte. Jag förstår inte hur dom varken kan ha något hjärta eller hjärna. Dessa regler MÅSTE ändras och en drastisk förändring måste ske. Hästar och djur överhuvudtaget ska inte behöva ta skit från vissa människor och bli behandlade på ett så oacceptabelt sätt. Det är ta mig f*n djurplågeri att hålla på som dom gör. Att detta händer år 2012, vart f*n är världen på väg då?! Jag blir så himla arg just på detta, att oskyldiga djur blir drabbade, som inte kan försvara sig. Nej fy, jag spyr på dessa människor.

Svar: Ja, det är tragiskt och orättvist. Vi alla borde försöka stoppa dålig djurhållning. Det är inte okej att djuren ska färdas tillsammans i ett sådant trångt utrymme utan foder eller vatten eller behöva lida som en av dem gjorde då den inte dog av pistolen första gången. Usch. Hade velat få bort hela slaktprocessen över huvudtaget men det kommer nog sorgligt nog aldrig hända :/.
Wilma None




Postat av: Noomie Sundell
Datum: 2012-11-22 Klockan: 18:32:57 | Kika in här: http://lexx.blogg.se

Jag vet faktiskt inte om jag vågar se det där... Jag mår så sjukt dåligt av att se djur fara illa... Jag är fullt medveten om vad som händer 'där ute' och jag ska definitivt gilla deras sida på fb.
...ska jag kolla ändå?

Svar: Jag tycker du kan kolla. Försök :).
Wilma None




Postat av: Viktoria
Datum: 2012-11-22 Klockan: 18:53:13 | Kika in här: http://inthemindoflunatics.blogg.se

usch, det är så hemskt det som händer i världen. Det är synd att det är så många som väljer att blunda för sådana här saker. Men jag tror att det är många som vet att det pågår sånt här men att det väljer att ignorera det. Speciellt det här med slakt osv. Jag tror att de väljer att ignorera det då de inte vill förstöra sin middag. De vill fortsätta äta kött och inte ha det på sitt samvete att köttet bli tillverkat på ett så hemskt sätt på de flesta ställen. Du får gärna kolla in på min blogg där jag lagt upp ett inlägg med en film om alla hemska saker som händer. Den riktar in sig på hur djuren blir behandlade. Men den är verkligen inte något för den känsliga då man får se hur det verkligen är. De väljer att visa precis allting och då får man se många djur bli sparkade på och så vidare. De väljer att inte blunda för detta.
Länk till inlägget: http://inthemindoflunatics.blogg.se/2012/november/hemsk-varld-vi-lever-i.html#comment

Önskar att det var fler som slutade ignorera allt som händer och börjar öppna ögonen.

Svar: Jag håller med!Det ska jag göra :)
Wilma None




Postat av: Emma
Datum: 2012-11-22 Klockan: 19:43:43 |

Den sista filmen gjorde ont i hjärtat att se, att en fullt frisk varelse(oavsett om det är en häst eller ko..) blir behandlad på det sättet utan att fler människor inte bryr sig är sjukt. I mina ögon är det sjukt att behandla friska levande djur på ett sätt som får dom att framstå som obetydliga. Det kändes i mitt djur och hästhjärta! Jag hoppas innerligt att det får ett stopp, att djur börjar behandlas med respekt runt om i världen oavsett om man har ett intresse eller inte. Mår så otroligt dåligt av att se sånt här, fyfan finns inga ord!

Svar: Jag håller med. Det är otroligt tragiskt. Orättvist!
Wilma None




Postat av: Victoria
Datum: 2012-11-22 Klockan: 22:14:25 |

Hur f*n kan du lägga upp den där filmen???!!! Är man häst människa så tycker jag inte att man ska se det där! Eller INGEN borde kolla på det. Det är bara för hemskt & man mår ju bara illa av det! Ja vet att det är din blogg & du får göra vad du vill med den men sjukt äckligt att lägga upp sånna filmer & säga att man ska titta på dom... Fy faan

Svar: Jag tycker det är bättre att istället VISA vad som ligger bakom all slakt och INTE blunda för verkligheten. Tycker du det är bättre att ännu mer hästar råkar illa ut för att vi äcklas av det? Det finns tusentals djur som behöver HJÄLP! Inte fan tänker jag sitta och kolla på. PUNKT.
Wilma None




Postat av: Noomie Sundell
Datum: 2012-11-23 Klockan: 13:02:27 | Kika in här: http://lexx.blogg.se

Fyfan vad ledsen man blir... :(

Svar: Ja, det är tragiskt :(
Wilma None




Postat av: Alexandra
Datum: 2012-11-23 Klockan: 19:58:30 |

Första videon var så jävla mäktig, hög musik och storbild på datorn, shit. Andra videon vågade jag inte riktigt kolla på.

Svar: Ja, asgrym verkligen. Hon är inspirerande :).Det tycker jag du ska göra ändå!
Wilma None








Namn:


E-mail (bara jag som ser)

Här når jag dig:

Kommentar:


Hej och Välkommen till min dagbok.
Wilma heter jag, galen och kreativ tjej på
23 år som befinner mig i staden Jönköping.

Tidigare studerat media/foto men
jobbar nu som lagermedarbetare och har en stark vision om att bli brandman. Jag bloggar tyvärr inte flitigt längre, men loggar in när jag känner för att dokumentera.

Är tidigare fodervärd åt min vita springare
Tose som bloggen kretsade mycket kring.
Blev himlens finaste ängel 180809 ♥

Idag är jag en stark och positiv individ som brinner för fotografering, inredning,
skapande, konst, träning, umgänge,
hästar, mat,
veganism, jämdställdhet,
psykisk ohälsa och mina katter!


Follow on Bloglovin